Dzień Otwarty w Zespole Szkół Nr 1 w Tomaszowie Lubelskim już za nami. Odwiedziło nas ponad 500 gimnazjalistów z Tomaszowa i okolic, m.in. Lubyczy Królewskiej, Bełżca, Podhorzec, Suśca, Majdanu Sopockiego, Tarnawatki. Wszystkim dziękujemy za przybycie.
21 marca 2017 roku nasze liceum gościło w swoich murach gimnazjalistów w ramach Dni Otwartych w szkołach ponadgimnazjalnych. Zainteresowani ofertą naszej szkoły mieli możliwość zwiedzenia budynku, uczestniczenia w pokazach, obejrzenia prezentacji multimedialnej i przede wszystkim porozmawiania z uczniami oraz z kadrą pedagogiczną.
Uczniowie gimnazjum zostali przywitani w auli przez dyrektora Leszka Bobera i wicedyrektor Beatę Grelę, oni też zapoznali gimnazjalistów z ofertą edukacyjną i osiągnięciami naszej szkoły. Przedstawiciele społeczności uczniowskiej zadbali o to, aby opowiedzieć o nauce w naszej szkole, o 100-letniej tradycji naszego liceum, ale też o organizowanych w nim przedsięwzięciach, wyjazdach, np. do Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie, o obozie w Hiszpanii, wymianie międzyszkolnej, kółkach zainteresowań i zespołach muzycznych.
Każda grupa oprowadzana była przez przewodników - uczniów naszego liceum, w budynku szkolnym w strategicznych miejscach usytuowane były punkty informacyjne (pod opieką Agnieszki Łasochy-Halusiak i Marii Gęborys). Na wszystkich gości czekał słodki i pyszny poczęstunek przygotowany przez uczniów naszej szkoły (pod opieką Anny Branach oraz mnóstwo atrakcji m.in.: pokaz umiejętności tanecznych szkolnej grupy cheerleaderek (pod opieką Joanny Zyzy), pokazy fizyczne, chemiczne, z biologii, lekcje multimedialne z języka polskiego i niemieckiego.
Pokazy chemiczne były niezwykle widowiskowe. Dotyczyły eksperymentów, w których następowała zmiana barwy i światła, i w których zachodziły reakcje silnie egzoenergetyczne, ale pojawiły się też doświadczenia wykorzystujące zjawisko fluorescencji. Pokazy pod kierunkiem Jolanty Pasierb przygotowali uczniowie z klas biologicznych – pierwszej i drugiej.
Spektakularnie zaprezentowała się grupa biologiczna – uczniowie klas 1b i 2b. Gimnazjaliści w pracowni biologicznej mogli obejrzeć różne pomoce dydaktyczne, tj. preparaty, szkielety zwierząt, plansze czy programy multimedialne, ale przede wszystkim mogli samodzielnie wykonać eksperymenty. Pokazy dotyczyły wpływu odczynu środowiska na zmianę właściwości roślinnych wskaźników pH np. barwy czy zapachu, wykrywania związków organicznych w materiale roślinnym i produktach spożywczych. Dużym zainteresowaniem cieszyły się doświadczenia związane z preparowaniem narządów, tj. serca, oka czy nerki. Gimnazjaliści mogli obserwować procesy filtracji nerek, wskazać obecność enzymów w komórkach roślinnych i zwierzęcych, zapoznać się z topografią narządów wewnętrznych klatki piersiowej i jamy brzusznej na przykładzie narządów zwierząt, mogli też samodzielnie wykonać świeże preparaty mikroskopowe, zbadać zjawisko plazmolizy i dokonać obserwacji trwałych preparatów. Goście chętnie brali udział w konkursach na rozpoznawanie nasion, ziół czy aromatów roślinnych, za co otrzymywali nagrody ufundowane m.in. przez Urząd Miasta w Tomaszowie Lubelskim.
Grupa polonistyczna porównywała teksty kulturowe. Uczniowie gimnazjum mogli obejrzeć prezentację o perswazji i manipulacji w reklamie. Prezentację przygotowała klasa II b pod opieką Zofii Gorgol. Uczniowie naszej szkoły na podstawie przygotowanych materiałów omawiali cechy reklamy, jej funkcję, szczególną uwagę zwracali na jej walory i zamierzone efekty oddziaływania.
Uczniowie klas pierwszych i drugich o profilu matematyczno-fizycznym pod czujnym okiem Marianny Stopyry-Gardiasz przygotowali i zaprezentowali nietuzinkowe doświadczenia z fizyki. Gimnazjaliści mogli zobaczyć m.in.: czy kurze jajo można włożyć do butelki, przepływ ładunku elektrycznego przez ciało człowieka, wrzenie wody w pompie próżniowej, diabelską pętlę, lewitację piłeczek w strumieniu ciepłego powietrza.
Tematem przewodnim pokazu w języku obcym (w tym roku języka niemieckiego) były nazwy miejsc w mieście oraz opis drogi. Młodzież gimnazjalna miała okazję przyporządkować piktogramy do różnych miejsc, które możemy spotkać w mieście oraz utworzyć zwroty opisujące drogę. Wszystkie ćwiczenia zostały wykonane przy użyciu tablicy multimedialnej, z zastosowaniem zwrotów w języku niemieckim.
Zajęcia prowadziła Agnieszka Łasocha-Halusiak.
Celem całego przedsięwzięcia było zaprezentowanie szkoły w jej środowisku lokalnym, pokazanie osiągnięć uczniów i grona pedagogicznego, bazy dydaktycznej i przede wszystkim oferty edukacyjnej dla gimnazjalistów w roku szkolnym 2017/2018.