Przyjazna Szkoła : Sztuka świata w każdym domu
Opis projektu
Organizatorem projektu na poziomie kraju było Stowarzyszenie Rodziców na Rzecz Pomocy Szkole - Przyjazna Szkoła. Przyznanie dotacji dla naszej szkoły i wdrożenie programu zależały od opracowanego przez nas programu, jego efektywności dla uczniów, szkoły i środowiska lokalnego. Kolejnym krokiem było zaplanowanie realnego i precyzyjnego budżetu oraz harmonogramu prac w projekcie. W ten sposób staliśmy się jedyną szkołą w powiecie, której przyznano fundusze. Tak narodził się projekt, którego program okazał się atrakcyjny nie tylko dla fundatorów, ale i uczniów, czego dowiodło błyskawiczne skompletowanie grupy chętnej do poświęcenia wielu godzin wolnego czasu na wspólną i wcale nie tak łatwą pracę.20 uczniów, pod opieką Beaty Greli i Roberta Wojciechowskiego w terminie od września do kwietnia pracowało często nieznanymi sobie dotąd metodami (np. obróbka artystyczna zdjęć, montaż filmowy, e-learning). Uczniowie stworzyli album multimedialny poświęcony sztuce wszystkich epok, mający charakter prezentacji multimedialnych. Wśród nich znalazł się też album o charakterze opatrzonego komentarzem katalogu architektury barokowej naszego regionu. Całość ma postać dokumentu elektronicznego, jest dostępna dla zainteresowanych placówek, spełniając rolę pomocy naukowej. Album w dużej mierze powstał dzięki wycieczkom dydaktycznym po Roztoczu i do Warszawy, gdzie grupa spędziła pracowite dni na zwiedzaniu, lekcjach muzealnych, fotografowaniu i przygotowywaniu roboczej wersji e-albumu. Wycieczki postawiły nas przed kolejnym wyzwaniem- zaangażowaniem sponsorów gotowych wesprzeć nasze plany, co okazało się trudne, ale realne. W ramach projektu uczniowie nabyli nowych kompetencji i poszerzyli swoją wiedzę, dzięki kursom e-learningowym. Wypracowali certyfikaty z Public Relations, historii i teorii filmu, wiedzy o społeczeństwie obywatelskim. Byli twórcami filmu dokumentującego działania grupy. Docenili sens pracy zespołowej, rozbudzili swoje ambicje, poznali zasady zdrowej rywalizacji, gdyż na e-platformie konkurowaliśmy z zespołami z całej Polski. Projekt okazał się strzałem w dziesiątkę, gdyż pozwolił sprawdzić się z innej niż codziennej, szkolnej perspektywy.
Pisanie i realizacja projektów unijnych sprawia wiele problemów, ale stają się one nic nie znaczące wobec satysfakcji wynikającej oglądania owoców pracy. W czasie jego realizacji współpracowaliśmy z prasą radiem, mieliśmy kontakt z rodzicami, instytucjami i firmami ze środowiska lokalnego. Projekt przyniósł też inne efekty – ze wsparciem Stowarzyszenia Czajnia przeprowadziliśmy kolejny projekt- W poszukiwaniu pereł lokalnej sztuki.
Beata Grela