• Front szkoły

  • Szkoła bokiem

  • Hala

  • Tył szkoły

  • 44

    Urodziła się 2 stycznia 1957 w Tomaszowie Lubelskim, aktorka i modelka, wystąpiła w wielu filmach polskich, amerykańskich i in. Zainteresowanie aktorstwem przejawiała już w naszej szkole występując w przedstawieniu Motyle są wolne (Butterflies Are Free) Leonarda Gershawa. Po ukończeniu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie, w latach 1979 – 81 występowała na scenie warszawskiego Teatru Dramatycznego w spektaklach: Ćwiczenia z romantyzmu w reżyserii Gustawa Holoubka, Bałałajkin i spółka, Operetka Gombrowicza i Jak wam się podoba (As You Like It) Williama Szekspira. W Teatrze Telewizji wystąpiła w sztuce Otello, (rola, Desdemony) z Danielem Olbrychskim w roli głównej (1984). W kinie zadebiutowała rolą studentki w filmie kina moralnego niepokoju pt. Barwy ochronne (1976) Krzysztofa Zanussiego. W telewizji zagrała m.in. w dwóch filmach Jana Łomnickiego – Akcja pod Arsenałem (1977) jako Duśka Bytnarówna, siostra "Rudego" i Dom (1980) w roli Ewy Szymosiuk. Jej pierwszą większą rolą była postać rozmarzonej praktykantki pielęgniarki Joli "Sarny" w trzyodcinkowym dramacie telewizyjnym Zielona miłość (1980). W grudniu 1981 roku, kiedy w Polsce wprowadzono stan wojenny, przebywała w Paryżu. Tam związała się z Romanem Polańskim, który pomógł jej zdobyć pracę modelki. Jej twarz pojawiła się na okładce magazynów mody takich jak Vogue (jako jedna z nielicznych pojawiła się na jego okładce dwukrotnie), Cosmopolitan czy Harper's Bazaar. W 1982 roku postanowiła zostać w Stanach Zjednoczonych, po tym jak ukradziono jej paszport. Zamieszkała początkowo u przebywającej za oceanem aktorki Elżbiety Czyżewskiej, rozpoczynając karierę aktorską i współpracę z reżyserami hollywoodzkimi. Relacje z Czyżewską stały się podstawą dla filmu Anna według scenariusza Agnieszki Holland. Jej pierwsza przełomowa rola Iriny, otrzymana za rekomendacją Polańskiego, w filmie amerykańskim Park Gorkiego (Gorky Park, 1983) z Lee Marvinem doczekała się nominacji do nagrody Złotego Globu w kategorii najlepszej kobiecej roli drugoplanowej i zajęła 57. miejsce w rankingu magazynu Premiere na 100. najwspanialszych kreacji wszech czasów. W 1984 r. znalazła się na prestiżowej liście 12. najbardziej obiecujących aktorów, którą co roku ogłasza w Screen World krytyk amerykański John Willis. Kolejnym sukcesem okazała się rola Żydówki Luki w uhonorowanym Złotym Globem miniserialu wojennym CBS Ucieczka z Sobiboru (1987), podobnie jak nominowana do nagrody Saturna rola modelki żyjącej pod wpływem kapłanki voodoo w horrorze Pocałunek (The Kiss, 1988). W 1992 r. zagrała rolę kochanki pianisty w filmowej adaptacji powieści Alberto Moravii Mężowie i kochankowie (La Villa del venerdì). W 1990 roku amerykański magazyn People umieścił Pacułę na liście 50. najpiękniejszych ludzi na świecie. Na ekranie m.in. partnerowała Stevenowi Seagalowi w filmie Wybraniec śmierci (1990), była obiektem seryjnego mordercy w thrillerze Zagadka osobowości (Body Puzzle, 1993), kochanką Doca Holliday'a (Val Kilmer) – Kate w westernie Tombstone (1993), futurystyczną femme fatale w psychologicznym filmie sci-fi Głęboka czerwień (Deep Red, 1994) i rosyjskim naukowcem w thrillerze Wirus (Virus, 1999).Występowała jednak przede wszystkim w filmach klasy B. Grywała także w produkcjach włoskich, francuskich, hiszpańskich, izraelskich, fińskich i nowozelandzkich. Dwukrotnie wręczała nagrodę Amerykańskiej Akademii Filmowej: w 1983 roku w kategorii najlepszego filmu zagranicznego, a w 1984 roku za najlepsze zdjęcia.W 1989 r. zrezygnowała z zagrania w Batmanie Tima Burtona i z roli dziewczyny Bonda w Licencji na zabijanie. Przez pewien czas mieszkała w domu należącym do Rudolfa Valentino.