Nasza szkoła uczestniczy w projekcie Karta Szkolna, realizowanym przez Bank Zachodni WBK S.A. („Bank”).
Podstawowym celem projektu jest podniesienie bezpieczeństwa w placówkach edukacyjnych, poprzez uniemożliwienie wstępu na ich teren osobom nieuprawnionym. Cel ten realizowany jest poprzez instalowanie w szkołach systemu kontroli dostępu obsługiwanego przez zbliżeniowe karty prepaid. Karta Szkolna może pełnić jednocześnie wiele funkcji: klucza, identyfikatora szkolnego, karty bibliotecznej, biletu komunikacji miejskiej, a także elektronicznej portmonetki (po wcześniejszym zasileniu). Dzięki tak szerokiemu zastosowaniu narzędzie to znakomicie wpisuje się w działania lokalnych władz zmierzające do podnoszenia poziomu cyfryzacji. Wszystkie koszty związane z realizacją projektu pokrywa Bank, więc nie obciążają one gminy, szkoły, rodziców ani uczniów.
Aby wejść do szkoły należy posłużyć się Kartą Szkolną dostarczoną przez Bank. Każde wejście i wyjście jest rejestrowane. Standardowo karty otrzymują wszyscy uczniowie i pracownicy szkoły. Osobom nieposiadającym kart (np. listonosz, rodzice), drzwi do szkoły mogą otworzyć pracownicy szkoły (portierni, pracownicy sekretariatu), dzięki zainstalowanemu w ramach projektu domofonowi.
Po stronie szkoły podejmowane są decyzje, które wejścia i pomieszczenia objąć systemem (np. pokój nauczycielski). Podobnie ewidencja uczniów oraz dane osobowe użytkowników kart pozostają do wyłącznej wiedzy szkoły i nie są udostępniane Bankowi. Na kartach szkolnych umieszczany jest indywidualny wizerunek zawierający elementy wyróżniające szkołę wśród innych placówek (nazwa, logo) co sprawia, że karty pełnią funkcję szkolnego identyfikatora.
Więcej informacji: bzwbk.pl/kartaszkolna
Zobacz również: prepaid.bzwbk.pl
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
telefon: 693 214 230
W dniu 17 listopada 2014 roku odbyła się XXXIX Olimpiada z języka angielskiego - etap szkolny. W szranki stanęło 16 naszych uczniów. Wyniki zostaną ogłoszone w styczniu przez Komisję Wojewódzką UMCS w Lublinie.
„Sto lat temu Polacy marzyli o niepodległości, 96 lat temu odzyskali ją, a my teraz ją posiadamy. Obyśmy potrafili się z niej cieszyć i właściwie korzystać”. Tą myślą dyr. Janusz Frykowski rozpoczął uroczystą akademię dla uczczenia Narodowego Święta Niepodległości, która odbyła się 7 listopada br. w ZS Nr 1 im. Bartosza Głowackiego w Tomaszowie Lub. Apel rozpoczął się od hymnu śpiewanego przez społeczność szkolną, a następnie poczet sztandarowy przekazał młodszym kolegom Sztandar Szkoły.
Patriotyczne uroczystości w „Bartoszu” mają zazwyczaj zasięg szerszy. Tak było i tym razem. Mieliśmy zaszczyt gościć Panią Annę Pankiewicz, Dyrektora Wydziału Oświaty Starostwa Powiatowego w Tomaszowie Lub. oraz P. doktora Marka Siomę pracownika Instytutu Historii UMCS w Lublinie. Właśnie z tym Instytutem Szkoła ostatnio nawiązała bliską współpracę. W jej ramach mieliśmy okazję uczestniczyć w okolicznościowym, lecz nieszablonowym wykładzie Doktora „Droga do wolności – znaczenie Niepodległej”, utrzymanym w tonie pewnego dialogu z młodym odbiorcą. Połączony był on z prezentacją koła naukowego młodych historyków, studentów UMCS. Zajmują się oni rekonstrukcją historyczną, która ostatnio urasta do rangi nauki pomocniczej historii. Tym razem opracowali rekonstrukcję niektórych kompletów odzieży i kreacji damskich pochodzących z XX wieku. Według Doktora historia nie ma być nauką zamkniętą w gabinetach badaczy, lecz rzeczywistością bliską człowiekowi żyjącemu wiele dziesiątków lat później i zbiorem doświadczeń minionych pokoleń, od których należy się uczyć.
W dalszej części uroczystości uczniowie ZS Nr 1 pod opieką P. Joanny Zyzy zaprezentowali polonez, dostojny taniec, wywodzący się jeszcze z tradycji szlacheckiej, a uczniowie klasy Ic przedstawili krótką adaptację dramatu Wyspiańskiego „Noc listopadowa”, dostosowaną nastrojem do narodowego święta. Największą uwagę skupił na sobie koncert piosenki patriotycznej znanej i nieznanej, przygotowany przez szkolny chór „The One” prowadzony przez P. Katarzynę Ważną. Starsi słuchacze mogli przypomnieć sobie „Mury” Jacka Kaczmarskiego, „Nadzieję” Jana Pietrzaka, dostojną pieśń „Marsz, marsz, Polonia…” oraz martyrologiczne tony w pieśni „Ojczyzno ma…”, a młodsi – docenili linię melodyczną takich utworów jak „Siwy mundur” czy „Moje miejsce na ziemi”. Dla wszystkich natomiast apel był interesującą lekcją patriotyzmu.
Za dekorację i zapis filmowy odpowiedzialni byli Wiesław Wawryszczuk i Leszek Pienkos, a za inscenizację i scenariusz uroczystości – Roman Soniak.
6 listopada 2014 roku w naszej szkole miało miejsce spotkanie z panem mgr Markiem Marcolą. Pan Marcola uczniom klas: I d, II d i III d przedstawił w formie prezentacji multimedialnej swoją podróż po Półwyspie Indyjskim pt: „U stóp Himalajów". Prezentacja zawierała zdjęcia ukazujące kulturę, niezwykłość krajobrazu i architektury tego regionu: od Bombaju po najwyższe góry – Himalaje. Mam nadzieję, że spośród klas biorących udział w tym spotkaniu choć kilka osób zainteresowało się pięknem krajów azjatyckich. Myślę, że tego typu prelekcje są potrzebne w procesie poszerzenia naszej wiedzy.
Ada Charachajczuk kl. II d
Nauka języków obcych stała się w dzisiejszych czasach priorytetem. Wiedzą o tym doskonale uczniowie naszej szkoły. W związku z kształceniem językowym 28 października 2014 r. odbył się w Bartoszu Dzień Języków Obcych. Pod okiem nauczycieli języków obcych uczniowie kl. I - III wykonywali różne zadania konkursowe oraz prowadzili potyczki językowe. W programie znalazły się zarówno konkursy, quizy, kalambury, jak również łamańce językowe.
W konkursie z nagrodami „Co wiem o Rosji” przygotowanym przez Elżbietę Pikułę zwycięzcami zostali:
1 miejsce - Maria Nazarowicz (kl.II d)
2 miejsce - Klaudia Wołoszyn (kl.II d)
Piotr Piasecki ( kl.II e)
3 miejsce - Daniel Kielar (kl.II e)
Patryk Juzeluk (kl.II e)
Dużym zainteresowaniem młodzieży cieszyły się „Kalambury i łamańce językowe” przygotowane przez Annę Lal, Agnieszkę Halusiak i Katarzynę Soluch. W tej konkurencji walczono o nagrody zespołowo. W zmaganiach wyróżniono następujące osoby:
1 miejsce – Ewelina Romanowska,
Martyna Pawlik,
Amanda Żuk,
Bartosz Kawka ( z klasy II a)
2 miejsce - uczniowie kl.II a i II d
3 miejsce - uczniowie kl.II a.
Najbardziej oczekiwanym punktem programu był „Przegląd Piosenki Obcojęzycznej”. Piosenki w rożnych językach wykonywały wokalistki z zespołu The One, którego opiekunem jest Katarzyna Ważna. Skład zespołu tworzą: Monika Nizio - kl. Ia, Izabela Putkowska - kl. Ic, Kamil Góra - kl. Ic, Klaudia Wołoszyn - kl. IId, Magdalena Malec - kl.IId, Kinga Joniec - kl.IIc. Nad nagłośnieniem podczas festiwalu czuwali Tomasz Morshed (kl.IIIa) i Szymon Jach (kl. IIIa).
W ramach działań związanych z Dniem Języków Obcych odbył się:
I. Quiz „Wiadomości o Stanach Zjednoczonych” przygotowany przez Waldemara Fugasa dla kl. IId. Zwycięzcami konkursu zostali:
1 miejsce - Marcin Skinder - kl.II a,
2 miejsce - Marcin Turowski - kl.II a,
3 miejsce - Andrzej Bodeńko - kl.II d.
II. Konkurs „Co wiem o krajach anglojęzycznych ?” przygotowany przez Jolantę Stelągowską, Marię Zusin i Roberta Sawickiego, w którym wzięli udział uczniowie kl. III a.
Zwycięzcy konkursów oraz wokalistki z zespołu otrzymali nagrody rzeczowe, które wręczył dyrektor szkoły dr Janusz Frykowski.
Mamy nadzieję, że obchody Dnia Języków Obcych zachęcą uczniów do nauki i zmotywują ich do wytężonej pracy.
Elżbieta Pikuła